Citibike Review: New York op de fiets

Citibike Review: New York op de fiets

Eindelijk is het zover: New York heeft een heus ride share fietssysteem! De Citibikes zijn afgelopen week geïntroduceerd en inmiddels ben ik voor het eerst op de fiets gesprongen. Hoe dat beviel lees je hier.

De test
Eigenlijk was ik niet van plan vandaag een Citibike fiets uit te proberen. Het is warm (32 graden!) en ik heb een boel andere dingen te doen omdat we net verhuisd zijn. Maar toen ik de supermarkt uitliep met drie volle boodschappentassen en stond te bedenken hoe ik alles in vredesnaam ging meenemen in de metro, zag ik om de hoek de Citibike fietsen staan. Ter plekke besloot ik dat het tijd was een ritje uit te proberen. In Nederland vervoerde ik álles per fiets, dus dit moest ook wel te doen zijn dacht ik zo. Dit overigens tot grote verbazing van een stel New Yorkers, die echt niet begrepen hoe ik dat ging doen.

Citibike NYC

Eerder heb je al kunnen lezen hoe het systeem werkt. Ik wist dat ik voor $9,95 (+ tax) een dag een fiets kan gebruiken met ritten van maximaal 30 minuten en dat ik met mijn creditcardbetaling een code zou krijgen om een fiets los te maken. Ik kwam erachter dat het systeem zich eigenlijk vanzelf wijst. Je kiest een taal, ‘dipt’ je creditcard, voert je postcode (alles met 100 + 2 andere cijfers zou geaccepteerd moeten worden) en telefoonnummer in en na een aantal keer bevestigd te hebben dat je akkoord gaat met de voorwaarden, krijg je een vijf cijferige code te zien op het scherm. Die code staat ook nog een keer op een bonnetje dat geprint wordt, dus je hoeft ‘m niet uit je hoofd te leren. De code voer je in bij een willekeurige fiets in het station en als je het lampje op groen springt, springt de fiets los. Heel simpel!

Fietsen
De fietsen zijn nu nog gloednieuw en dat kun je merken. Ze rijden als een zonnetje! Ze zijn stevig, maar niet te zwaar. De handremmen werken uitstekend, er zitten versnellingen, een bel en een voor- en achterlicht op (yay!). Ook zit er een soort mandje met elastiek voorop om je tas te vervoeren. Het enige dat ontbreekt is… een slot! Toen ik ‘s middags nog een keer een fiets pakte en even een winkel in wilde gaan, kwam ik erachter dat je de Citibike niet op slot kunt zetten. Ik snap de logica wel, want ze zijn gemaakt voor korte ritten, maar toch vind ik het onhandig.

Het fietsen zelf ging prima! New Yorkers (lees: auto’s en taxi’s) zijn niet echt gewend aan fietsers, dus ik heb erg goed opgelet, maar met mijn drie volle boodschappentassen ben ik veilig thuis gekomen. Hopelijk zorgt de introductie van dit systeem voor meer bewustwording onder automobilisten.

De voor- en nadelen
Het grootste voordeel van het systeem vind ik laagdrempeligheid en flexibiliteit. Het is echt eenvoudig om een fiets mee te nemen en als New Yorker is het niet echt noodzakelijk een eigen fiets te hebben, want een jaarabonnement is echt heel goedkoop. Ook zijn de fietsen kwalitatief heel erg goed en werkt het leensysteem wat mij betreft heel gemakkelijk.

Nadelen zijn er ook: zeker als toerist is het onhandig dat je rit maximaal 30 minuten mag duren. Zomaar wat rondrijden zit er niet echt in, omdat je de tijd in de gaten moet houden. Eigenlijk moet je echt een route van A naar B in je hoofd hebben. Verder kan het gebeuren dat je een fiets wilt halen en alle fietsen op zijn, of er geen plekken beschikbaar zijn als je een fiets terug brengt. Ook is het systeem niet in heel New York City beschikbaar. Op Manhattan alleen onder Central Park en in Brooklyn alleen in Williamsburg, Brooklyn Heights en Fort Greene. En tot slot mijn eerder genoemde punt: de fiets kan niet op slot.

Al met al ben ik heel enthousiast, maar ik kan me voorstellen dat je als toerist langer achtereen wilt kunnen fietsen. Dan is het toch echt handiger om voor een dag een fiets te huren.

Nog wat tips
- Fietspaden bevinden zich meestal links op straat.
- Met de app NYC Bike Share (beschikbaar in Nederlandse appstore voor iPhone) kun je alle stations in één oogopslag zien en als je inzoomt, zie je per station hoeveel fietsen er nog beschikbaar zijn.
- De belangrijkste verkeersregels: voetgangers hebben voorrang, je mag niet op het trottoir fietsen en de verkeerslichten die gelden voor auto’s, gelden ook voor fietsers.
- Meer weten? Kijk dan op de website van Citibike.

Tot slot nog wat foto’s van het ride share station, het ‘fietsslot’ en een screenshot van de app.

Ride Share

FacebookTwitterGoogle+Email

One Response to “Citibike Review: New York op de fiets”

  1. Naoual says:

    Hoi Joyce, ook ik ben nieuw en lees hele goede tips(bedankt!). Binnekort (eind april) ga ik ook naar New York en wil graag ook een fiets huren. Waar kan ik dat het beste doen? Wat zijn de kosten en borg en waar kan ik leuk fietsen?

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>